Üdv, Vendég | RSS | Facebook


Főoldal
» Cikkek » Modding


rFactor gumimodell

Ez a dokumentum teljes egészében Neuro munkája, máshol leközölni kizárólag az ő engedélyével szabad!


Írnék egy pár sort erről, mert mind modderként, mind a TFTC használójaként egy érdekes perspektívát adhat, ha az ember megismeri az rFactor lehetőségeit/korlátait. Sajnos, mivel a játék már nem mai darab, így egyre inkább fájóak lesznek azon hiányosságai, amit a konkurensek vagy éppen az utódja már tudnak. Mindenekelőtt nézzük meg, hogy miképpen történnek a dolgok a valóságban, mi alakítja a gumi hőmérsékletét?

Itt rögtön ketté kell választanunk egy kicsit a témát, ugyanis a guminak két fontos hőmérsékleti értéke is van: a belső levegő hőmérséklete és a felületi hőmérséklet (ami nem mindenhol egyforma, de ez a tárgyalt szempontból nem lényeges).
Mind a kettő nagyjából arról az értékről indul, amilyen hőmérsékletű volt a tárolt helyiség/garázs vagy a melegítőpaplan.
A gumi belső hőmérséklete viszonylag lassan változik. Ha garázsmeleg hőmérsékletről indulunk, akkor kell neki 2-4 kör, hogy elérje az üzemi hőfokot. Mitől melegszik fel? Attól, hogy kanyarodás, fékezés, gázadás stb. hatására összenyomódik (pontosabban attól, ahogy a kasztni, a felfüggesztés elmozdul a terhelésváltás hatására és emiatt a súlypont eltolódik, ami a gumin kisebb vagy nagyobb terhelésként jelentkezik). Fizika órán pedig megtanultuk, hogy a gázok - jelen esetben levegő - összenyomás hatására melegszenek. Mivel ez a folyamat verseny során sokszor előfordul, ezért a gumiban a levegő szépen elkezd melegedni. Ideális esetben egy idő után nem melegszik tovább, hanem megmarad egy nagyjából konstans értéken, ami az üzemi hőmérséklet.
Ezt a hőmérsékletet befolyásolja még a köpeny külső hőmérséklete, ami viszont nagyon nagy mértékben és gyorsan változtathajta a hőmérsékletét. Ez ugyanis attól változik, ahogy a gumi érintkezik, illetve súrlódik az aszfalttal. Ennek hatására (pl. nagy terhelést adó kanyarban) hirtelen nagyon megnövekszik a hőmérséklete, ami ilyenkor elérheti a 130-160 fokot is. Ahogy a kanyarnak vége, ezt a felvett hőmérsékletet nagyon gyorsan leadja, mégpedig két irányba: a belső és a külső levegőnek. Tehát a gumi belső hőmérsékletét ez is befolyásolja. A köpeny nagyjából arra a hőmérsékletre esik vissza (kicsit lejjebb) kanyar után, mint ami a belső hőmérséklete. Sokkal lejjebb nem tud, hiszen a belső ugyanúgy kihatással van rá, mint fordítva, tehát az is folyamatosan melegíti a futófelületet. Ettől lesz folyamatosan jó tapadása a guminak.
Alapvetően tehát a belső hőmérséklet - és nyomás - határozza meg a legfontosabb dolgokat. A nyomás azért, mert ahogy melegszik a gumi, úgy nő benne a nyomás is (ismét fizika, gázok). Ezért nem csak az a fontos, hogy ne melegedjen túl, de ezzel együtt nem jó, ha túl nagy benne a nyomás, mert nem megfelelően fog érintkezni az aszfalttal, ami szintén nem kívánatos. Túl nagy nyomás hatására nem tapad eléggé, túl kicsi nyomás esetén pedig sokkal jobban melegszik és kopik.

Az rFactor 1 gumimodelljével az a nagy probléma, hogy egyetlen hőmérsékleti értéket kezel. Vannak ugyan utalások a fizika fájlokban külön belső hőmérsékletre, de a gyakorlat azt mutatja, hogy olyan nincs. Abból is látszik, hogy a megjelenített hőmérséklet teljesen összefügg a nyomással és ugyanúgy a tapadással is, ami a fentiekből látható, hogy külön választható kellene, hogy legyen (tapadás = futófelület hőmérséklete, nyomás = belső hőmérséklet). De nem az.
A másik probléma az, hogy a gumimodell kopás szempontjából nem igazán foglalkozik azzal, hogy mekkora terhelést kap a gumi 1-1 kanyarban. Ha mondjuk elfékezzük a gumit és ezt sokszor tesszük, akkor idővel biztos, hogy meg fogjuk érezni, a gumi el fog kopni. Ez így rendben is van. Viszont az olyan kanyarokban, ahol nagy terhelést kap a gumi, de nem úgy csúszik, mint elfékezéskor, tehát csak sodródik, azzal a játék nem foglalkozik kellő hangsúllyal. Ugyanis az rFactor nagyon nagy mértékben inkább hőmérséklethez köti a gumi extra kopását. Ha a gumi hőmérséklete folyamatosan ideális közelében van, akkor hiába kap az egyik gumi 2x akkora terhelést, mint az összes többi, mert versenytávon ez nem fog igazán jól kirajzolódni. Akkor fog meglátszani nagyjából reálisan, ha a gumi ezekben a kanyarokban el is melegszik. Csakhogy... egy elmelegedett gumival viszont nem lehet kanyarodni. Kivéve akkor, ha úgy van beállítva, hogy elmelegedésre ne legyen nagyon érzékeny. Viszont ha túlságosan nagy mozgásteret adunk neki, akkor a hőmérsékletek fognak nagyon eltérni a lehetséges valóstól.
Ennek következtében azt hiszem már látható, hogy az rFactorban alkalmazott modell nem alkalmas valós gumi tökéletes modellezésére. A következőkben leírom, hogy milyen lehetőségek vannak és azok közül melyik milyen tulajdonságra épít jobban a valósak közül.

Két lehetőségünk van. Vagy azt választjuk, hogy a hőmérsékleti érték inkább a futófelületet mutassa vagy azt, hogy inkább a belső hőmérsékletet szimuláljuk vele.

Belső hőmérséklet szimulálása: ehhez olyan gumit kell készítenünk (a pontos modding ezen részét nem tartalmazza a cikk), ami lassan melegszik fel és lassan is adja le a hőmérsékletet. Ebben az esetben, ha nem szimulálunk melegítőpaplant a modunkban, akkor egyértelműen szükség lesz verseny előtt felvezetőkörre a gumi valamilyen szintű bemelegítéséhez. Beállítástól függően a gumi 2-3 versenytempós kör alatt fogja elérni a megfelelő üzemi hőmérsékletet. Nagy terhelést adó kanyarban a gumi nem fog sokkal jobban kopni és melegedni, tehát ez eléggé megengedő vezetési stílust eredményezhet (folyamatosan lehet erőltetni). Ennek a típusnak könnyen beállítható az ideális nyomása némi gyakorlás után és a verseny alatt nem fog számottevően változni - akár csak a hőmérséklete. Az ilyen guminál viszonylag szűkre szabhatjuk a nyomás és a tapadás ideális értékeit, ahol használható marad, hogy kevésbé támogassa az erőltetett vezetési stílust, ha már a kopása nem lesz számottevő, legalábbis arányaiban.

Felületi hőmérséklet szimulálása: ebben az esetben úgy kell beállítani a gumit, hogy nagy terhelés hatására gyorsan melegedjen, majd rövid úton leadja azt a hőmérsékletet, amit felvett. Ebben az esetben már egy trükkhöz is kell folyamodni, ami nélkül nem működik a dolog: a gumit eléggé érzéketlenné kell tenni a túl hideg/meleg státuszokra. Mivel a hőmérséklettel egyenesen arányosan számolja a játék a tapadást, ezért nem lenne sok értelme egy olyan guminak, ami alapvető tulajdonságaiból adódóan szinte azonnal "elmelegszik" kanyarban és utána rögtön eldobjuk az autót, mert nincs tapadása. Miközben az egyenesben annyira lehűl, hogy ott szintén nehezen kontrollálható lenne az autó. Ebben az esetben tehát tág határok között kell használhatónak lennie. Ez sajnos nem túl reális, de nyerünk egy keveset a másik oldalon: az ideális hőmérsékletet kanyarban túllépve, különösen nagy terhelést adó kanyarokban, a gumi reálisabban fog kopni. Legalábbis abban a tekintetben, hogy amelyik többször elmelegszik - tehát többször kap nagy terhelést - az sokkal jobban fog kopni a többihez képest. A nyomást ennél a guminál effektíven lehetetlen eltalálni, mert annyira nagy a mozgástere, tehát itt arra is figyelni kell, hogy ne legyen a nyomásra sem érzékeny. Ez a fajta gumi, természeténél fogva sokkal kevésbé tolerálja az "állat" vezetési stílust, mert ha tapadásvesztéssel nem is, de kopással megtorolja azt.



Aki próbálta a TFTC modot, az tudja, hogy én a második modellt választottam. Ez azt jelenti, hogy a gumi kevésbé tolerálja a folyamatos vad vezetést, cserébe a hőmérséklete nem úgy alakul, ahogy a valóságban alakulna. Viszont azt tudjuk, hogy a valóságban sem úgy vezetnek, hogy simogatják a gumit, emiatt a tapadását széles hőmérséklettartományban megtartja. Az erőltetést hosszú távon nem szereti, ez teljesen reális. Tehát ennek megfelelően az a gumi, amelyik sokszor és nagy terhelést kap a kanyarokban, az sokkal jobban el fog kopni, mint a többi.
Amennyiben használhatatlan lenne, arra az esetre került végül több keverék a modba. A puha mellé a közepes és kemény keverék nem csak melegedés tekintetében tér el. Ugyanis utóbbi kettő lassabban veszi fel és adja le a hőmérsékletet, tehát kisebb tartományban mozognak, könnyebb bánni velük ilyen szempontból. Valamivel kevésbé tapadnak, de egy kicsit tovább bírják a gyűrődést.
Ami még nagyon fontos, hogy úgy állítottam be a hőmérséklet-leadási értékeiket, hogy azok nagyjából reálisak legyenek. Ez annyit tesz, hogy az álló gumi nem fog túl gyorsan lehűlni, míg a mozgó és egyre gyorsabb gumi igen. Tehát egy megpördülés után elmelegített gumival azonnal vissza kell térni a pályára és minél jobban nyomni a gázt, hogy hűljön a gumi. Alap tulajdonságaiból adódóan nem kell félni attól, hogy nem lehet majd a hőmérséklet miatt úton tartani, illetve így gyorsan le is fog menni az a pár extra fok.
Ugye, ez viszonylag logikus és valószínűleg túlmagyarázni nem is kell. Az rFactor három értéket különít el, amikor a hőmérséklet leadásáról van szó: mozgó levegő, álló levegő, aszfalt. Az előbbi kettő kicsit trükkös, ugyanis azt gondolná az ember, hogy az álló levegő a belső hőmérsékletre utal, a mozgó pedig a külsőre, de ez sajnos nem így van. A játék buta módon így különíti el az állóhelyzeti és a mozgás közben gumival érintkező levegőt. Utóbbi exponenciálisan növekszik, ha gyorsítunk, míg az aszfaltnak leadott lineárisan. Az állóhelyzeti pedig állandó.
A TFTC-ben tehát ezt úgy oldottam meg, hogy se az aszfaltnak, se az álló levegőnek ne adjon le nagy hőmérsékletet a gumi. Inkább a mozgás közben hűljön le jobban, hiszen az álló levegőnek, illetve az egy pontot érintő aszfaltnak közel sem lehet olyan jó hatásfokkal energiát átadni. Másfelől pedig ez szükséges ahhoz, hogy a gyorsan felvett hőmérsékletet elég gyorsan le tudja adni menet közben, de egy megállás (pl. felvezető körös után rajtnál) után ne hűljön le azonnal.

És akkor a végére egy kis száraz adalék a TFTC gumihoz, kiegészítésképpen:

- mindegyik gumi nagyjából 60 és 120 fok között használható
- az ideális hőmérsékletek 95/90/85 fok, puha/közepes/kemény
- a puha gumi a hűvösre a kemény pedig a túlmelegedésre érzékenyebb egy kicsit
- a kemény/közepes gumi nagyjából 40/20%-kal (idő és/vagy táv) használható tovább, mint a puha
- kb. 40%-os meglévő épség alatt már mindegyik jelentősen veszít a teljesítőképességéből
- a kezdeti eltérés a 3 keverék között tapadásban mindössze 1-1%, ideális hőmérsékleten

Remélem érthető és emészthető lett.
Kategória: Modding | Hozzáadta: Neuro (2012.08.29)
Megtekintve: 1102 | Hozzászólások: 1 | Helyezés: 5.0/1


Összes hozzászólás: 1
0  
1 Szabó Zoltán / huntertaylor   (2012.08.29 23:06)
Nah azt hiszem, kicsit még közelebb értem a megoldáshoz! smile
Bár ezen a pályán már megtaláltam az ideálist asszem biggrin
Talán a hosszú távú guminyomás megtalálásában segít majd picit tongue

Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]
Copyright MyCorp © 2017 | Honlapszerkesztő - uCoz