Üdv, Vendég | RSS | Facebook


Főoldal
» Cikkek » Szabályok, tudnivalók


rFactor etikett

Megpróbálom összegyűjteni azokat a viselkedési formákat, amik írva-íratlanul elvárhatóak játék közben vagy azon kívül. A többség számára valószínűleg sok újdonság nem lesz abban, hogy hogyan kezeljenek le emberhez méltó módon bizonyos szituációkat, de a játékon belül azért előfordulhatnak olyan helyzetek, amire nem biztos, hogy egy újonc fel tud készülni és tudja mi a pontos teendője. Remélhetőleg nem feleslegesen írom tehát le a sorokat, hanem lesz mit tanulni belőlük.


A honlapon

Na, ez az a rész, amire igazából sok érdekességet nem lehet írni. Azt gondolom egyértelmű, hogy mindenkitől elvárás az alapvetően normális hangnemben művelt kommunikáció, különösképpen a mini-chatre vonatkozóan, hiszen az minden látogató szeme előtt van, amint megnyitja honlapunkat. Itt mindenféleképpen kerüljük a durva szavak használatát, de a fórumban se bíztatok senkit arra, hogy ilyesmi rendszeresen előforduljon. Elvégre a fórum is nyilvános, illetve vitákat enélkül is meg lehet oldani. Sőt, kifejezetten kérjük, hogy vita során amennyiben a felek nem bírnak magukkal, inkább privát üzenetek formájában rendezzék le a dolgot, ne a nagyközönség előtt.


A játékban általánosságban

A fentiek ugyanígy vonatkoznak a játékra is, a megfelelő chat parancsok (link) segítségével lehet úgy írni egy játékosnak, hogy mások ne lássák. Elhúzódó, eldurvuló vitákat alapvetően senki nem szeret olvasgatni, főleg, ha nem is érintettek.
Egyéb tekintetben a chat használata alapvetően nem korlátozott, kivéve bajnoki versenynapokon (lásd alább).


A boxutcában

A boxutcában a sebességlimitert versenyen és időmérésen használni kötelező. Hétköznapi átlag gyakorló session-ökben nem kötelező, de figyeljünk egymásra minden esetben. A boxutcában fokozottan kell figyelni a behajtó, illetve távozó, boxból kiálló kocsikra. Előzni a boxutcában nem szabad - a speedlimiter miatt nem is lehet - viszont direkt feltartani sem szabad másokat. A boxutcát elhagyni piros jelzésnél egyenlő a kizárással. Zöldnél lehet kihajtani, de figyelni kell a villogó kék jelzésre, ami azt jelenti, hogy valaki közeledik a pályán.


A pályán

Ami minden session-re vonatkozik. Az online játék alapvető célja a közös szórakozás összehozása, így ebbe nem tartozik bele az, hogy valaki öncélúan, mások kárára örömködjön vagy esetleg unalmában roncsderbit rendezzen.
Ennek megfelelően nem igazán szeretjük, ha valaki a pálya közepén ácsorogva chatel vagy "pihen". A pályák versenyszerű gurulásra lettek kitalálva, így tilos a tolatás, fordított irányba közlekedés - ezeket a játék eleve kitiltással díjazza. A gumifüstölés is jó móka, csak nem akkor, amikor mások gyakorolnának ugyanott. Ha valaki kizáratja magát (DQ), számíthat rá, hogy egy ideig nem fog tudni részt venni, hacsak nem történik egy szerver újraindítás, ami némely esetekben a többieknek elég kellemetlen lehet.


Szabadedzések során

Lásd az előző pontot, kiegészítve még valamivel: az online játék során még a szabadedzések közben is játszódik egyfajta verseny, ez pedig a hotlaps, a gyorskörök listájának versenye. Így pl. a lassabb, kevésbé gyakorlott játékosoknak mindenképp illik úgy viselkednie, hogy ne tartsák fel a többieket az eredmények tökéletesítésében. Alapvetően nincs extra kötelezettsége senkinek másokkal szemben, de pl. felvezető vagy rontott körén mindenkitől elvárjuk, hogy lehúzódjanak a már pályán lévők elől, hiszen nekik úgyis mindegy. A játék egyébként kék zászlóval jelez annak, akire a felvezető körén sokkal gyorsabb játékos érkezik.
A gyors körben lévők a fényszóró felvillantásával jelezhetik, ha nagyon menni akarnak (erre a felvezetőkört futóknak különösen figyelni kell), de persze ha egy másik játékos is éppen nagyot futna, akkor azt nekik is figyelembe kell venniük, azaz itt valakinek lehet, hogy engednie kell az idejéből. Sérült autóval utazóknak - amennyiben boxba akarnak hajtani szerelésre - illik elengedni mindenkit, aki beéri őket.


Időmérőn

Időmérésen a világítós futás nem érvényes, a lámpát használni tilos. Ugyanakkor aki elrontja a körét, az nem tarthatja fel a többi játékost, lehetőség szerint el kell engedni az érkező gyorsabbakat!
Sérült autóval nem szabad az időmérő alatt a pályán tevékenykedni. Aki összetöri magát, az kezdjen inkább újra a garázsból! Bajnoki versenynap időmérő session-jében a közös chatet nem szabad használni, mert zavarhatja a játékosokat. Az a játékos, aki ezt nem tartja be, vagy esetleg direkt spamel, büntetést kaphat később az eredményeihez.


A verseny felvezetőkörében

A chatet használni tilos. A verseny felvezetőkörén a tempót az elöl haladó játékos határozza meg, de maximum 150km/h. Erre mindenkinek nagyon figyelnie kell. Nem szabad másokat megzavaró hirtelen fékezéseket végrehajtani és a tempót nagy mértékben váltogatni. Megállni nem szabad (kivétel lehet pl. ha szerencsétlen esetben valaki megpördül az út közepén), a sorrendet pedig tartani kell, a helyes sorrendre a játék is figyelmeztet. Elméletileg egymás mellett, dupla sorban kellene a felvezetőt megtenni, de az egyszerűség és könnyebbség kedvéért ezt libasorban szoktuk végrehajtani. Érdemes legalább 3-5 autónyi távolságot tartani az előttünk lévőhöz képest, hogy ne érhessenek túl nagy meglepetések, ha ő valami miatt mégis hirtelen akcióra kényszerül. Túlságosan lemaradni viszont nem szabad.
Ha valaki kicsúszik, látszólag technikai ok miatt lemarad, amellet el lehet menni, ő pedig majd besorol valahová. Ehhez a többieknek nem kell megállniuk, ha csak a sor végére tud beállni, akkor oda álljon. Figyelni kell, hogy ne előzgesse vissza a többieket, mert az zavaró lehet, a rajtrácsra így is felállhat majd a saját helyére.
Mivel a felvezetőkör célja a gumik és fékek bemelegítése, de üzemi hőmérsékletre valószínűleg nincs esély egy kör alatt, ezért figyelni kell arra, hogy a rajtrácsra nagyjából egyszerre tudjanak felállni a versenyzők, hogy az elöl lévőknek ne hűljön sokáig a gumijuk. Minél tovább tart ez a procedúra, annál nehezebb lehet az első pár kanyar a verseny kezdetén. A felvezetőkör végén a gumimelegítés megengedett, itt fokozottan figyeljünk arra, hogy ne fussunk egymás nyakára!


Verseny közben

A chatet használni tilos. Verseny során mindenkitől elvárjuk a fair playt. Némelyik esetekben azonnal megoldható a pályán egy-egy incidens. Pl. ha valaki hibázás miatt kilöki a másikat, illik megvárni utána a kilökött felet lassítással, akár annak árán is, hogy eközben mások elmennek mellettük. Mindenféleképpen egy pozitív benyomást kelt az a játékos, aki beismeri önhibáját és tesz is a helyrehozatal érdekében. A szabályokat megpróbáljuk alapvetően ezek szerint hozni, hogy ilyenkor ne érje túl nagy büntetés, de persze a hibáért vállalni kell a felelősséget. Ugyanakkor vannak helyzetek, amikor a verseny hevében nehéz vagy nem lehet eldönteni, hogy ki hibázott, ezt is figyelembe vesszük, ilyenkor a versenybíróság elé lehet terjeszteni az esetet, amennyiben valaki úgy érzi, hogy szabálytalanság történt ellene.
Bajnoki versenyeken a fényszórót, dudát nem szabad használni olyan célból, hogy ezzel jelezzük az előttünk haladónak az előzési szándékot. Ezt csak akkor szabad megtenni, ha lekörözésről van szó és a másik azt nem veszi észre.
Nagyon fontos momentuma a versenyeknek a start és az első néhány kanyar kombinációja. Mind az elindulás, mind az első kanyar előtti besorolás fokozott figyelmet igényel a pilóták részéről. Nagyon kell figyelni a koccok elkerülésére, akár azon az áron is, hogy ezzel helyezést veszítsünk. Ez különösen olyan pályákra érvényes, ahol az első kanyar nem elég széles ahhoz, hogy többen elférjenek egymás mellett. Ilyenkor valakinek mindenképpen áldoznia kell (lásd kanyarodási illetve előzési szabályok), hacsak nem sikerült már előtte libasorban odaérni, ami elég ritka.
A játékosok közül ilyenkor a hátsóknak kell a legjobban figyelni, ugyanakkor mindenkinek teret kell adni a besorolás lehetőségére és kifejezetten tilos egymást leszorítani, lökdösődni. A versenyek során biztos lesz lehetőség előzni (ha pedig nem, akkor úgyse volt elég gyors a pilóta, hogy kiérdemelje a helyet).
Lekörözés során a lehető leggyorsabban el kell engedni a köröző játékost és nagyon kell figyelni arra, hogy a megfelelő helyen hagyjunk neki teret - vagyis lehetőleg ott, ahol van hely és az ideális íven kívül tudunk húzódni.
Ugyanígy igaz itt is a komolyabban sérült autóval hajtókra, hogy nekik is azonnal el kell engedniük a rájuk megérkezőket, illetve a lehető leggyorsabban (abban a körben, amikor történt a sérülés) ki kell menniük szerelni a boxba, hogy ne veszélyeztessék a többi játékost akaratlanul sem. Bajnoki verseny közben a közös chatet ugyanúgy nem szabad használni, mint időmérés során.
Kategória: Szabályok, tudnivalók | Hozzáadta: Neuro (2011.06.16)
Megtekintve: 1779 | Hozzászólások: 2 | Helyezés: 4.5/2


Összes hozzászólás: 2
0  
2 Máté Kiss / Neuro   (2011.06.21 23:09)
Kiegészítve boxutcaszabályokkal.

0  
1 Máté Kiss / Neuro   (2011.06.20 12:15)
Hozzáfirkantottam a verseny előtti felvezetőkört, ezt korábban kifelejtettem.

Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]
Copyright MyCorp © 2017 | Honlapszerkesztő - uCoz